نوشت افزار

راهنمای خرید انواع پاکن

انواع پاکن

انواع پاک کن از مهمترین و پراستفاده‌ترین انواع لوازم تحریر است که در مدل‌ها و انواع مختلف در بازار به فروش می‌رسد. استفاده از این لوازم تحریر محدود به بازه سنی خاصی نبوده و همه افراد از کودک تا بزرگسال از آن استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع در انتخاب پاک کن مناسب باید حتماً به نکات مهمی توجه کرد. این وسیله برای پاک‌ کردن مداد و خطوط دیگر از روی کاغذ استفاده می‌شود و به همین دلیل، کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر در زمان خرید پاکن به کیفیت توجه نداشته باشید، اثر مداد روی کاغذ باقی مانده و منظره ناخوشایندی خواهد داشت و نوشته یا طرح نقاشی شده روی کاغذ به نوعی کدر و یا کثیف به نظر می‌رسد. با توجه به همه این موارد باید حتماً در هنگام خرید این وسیله به نکات مهمی توجه کنید.

هنرمند حرفه‌ای که از کاغذ طراحی درجه یک استفاده می‌کند، یا شخصی که از یک مداد مکانیکی استفاده می‌کند، ممکن است به نوع خاصی از پاک‌کن نیاز داشته باشد که به طور موثری هر علامتی را که روی یک سطح خاص ایجاد می‌شود، از بین ببرد. در ادامه به طور خلاصه به تمام پاک‌کن‌های موجود در بازار و کاربردهای آن اشاره کرده‌ایم، توصیه می‌کنیم در مورد ترفند شناسایی بهترین پاک کن و پاک‌کن مناسب طراحی هم بخوانید، آنجا مفصل به انواع موادی که در تولید پاک‌کن‌ها استفاده می‌شوند، پرداختیم که به شما در ادامه مسیر کمک زیادی خواهد کرد.

راهنمای خرید انواع پاک کن مناسب و کاربردی

چرا باید یک پاک کن خوب بخریم؟ زیرا مدل‌های بی‌کیفیت قدرت پاک‌کنندگی زیادی نداشته و مواد به کاررفته در آن‌ها بی‌کیفیت و حساسیت‌زا هستند و با توجه به این موضوع و تماس مستقیم آن‌ها با پوست دست و انگشتان می‌توانند در پوست نیز حساسیت‌هایی ایجاد کنند. تنها توجه به نکاتی ساده به شما کمک می‌کند تا یک پاک کن با کیفیت با طول عمر بالا بخرید. معمولاً محصولات تولید شده توسط برندهای معتبر با کیفیت‌تر هستند و به همین دلیل، توصیه می‌شود که از برندهای معروف خرید خود را انجام دهید. البته غیر از برند، نکات دیگر مهمی نیز هستند که به شما در خرید بهترین پاک کن کمک زیادی می‌کنند. مهمترین این نکات عبارت‌انداز:

۱- بررسی جنس پاک کن با توجه به کاربرد آن

در مجموع عالی‌ترین پاک کن مدلی است که با به کاربردن آن فرد بتواند خطوط ترسیم شده و نوشته‌ها را به‌راحتی پاک کرده، به‌گونه‌ای که اثری از خطوط یا نوشته‌ها روی کاغذ اصلاً باقی نماند و کاغذ دقیقاً مانند روز اول خود سفید شود. با افزایش خاصیت پاک‌کنندگی پاک‌کن‌ها، استفاده‌کنندگان قادر به پاک‌کردن خطوط و یا نوشته‌ها در مدت زمان کمتری هستند و همین موضوع باعث کاربردی‌تر شدن آن در بین استفاده‌کنندگان می‌شود. خریداری پاک کن باید با توجه به نوع امداد صورت گیرد. مدادها، مخصوصاً مدادهای طراحی انواع مختلف داشته و بعضی از آن‌ها به‌راحتی از روی کاغذ پاک نمی‌شوند. به همین دلیل، جنس پاک کن باید با توجه به کاربرد موردنظر انتخاب شده تا حین پاک‌کردن کاغذ پاره نشده و همچنین، خطوط ترسیم شده و یا نوشته‌ها در کمترین زمان از روی کاغذ پاک شوند.

۲- راحتی در استفاده

شما به یک پاک‌کن نیاز دارید که استفاده از آن آسان باشد. به این معنی که شما نمی‌خواهید بکشید و بکشید و به نظر برسد هیچ چیز کار نمی‌کند. همچنین، می‌خواهید بیشتر طراحی کنید و نگران صرف زمان زیادی برای پاک کردن نباشید. شما به یک پاک کن نیاز دارید که برای از بین بردن آثار به فشار زیادی نیاز نداشته باشد. در ضمن پاک‌کن‌هایی که به فشار زیادی نیاز دارند، می توانند به کاغذ شما آسیب بزنند. شما ابزارها را به گونه‌ای متفاوت در دست می‌گیرید، بنابراین باید به دنبال پاک‌کنی بگردید که به خوبی در دست شما قرار گیرد. برخی از افراد ترجیح می دهند به جای پاک‌کن‌های ضخیم از یک پاک کن مدادی شکل استفاده کنند که به راحتی در دست باشد. برخی دیگر ممکن است از آرتریت رنج ببرند و ممکن است پاک کن‌های بزرگتر نیاز داشته باشند. اینجاست که یک پاک کن برقی می‌تواند پاسخگو باشد.

۳- بررسی شکل پاک کن

در گذشته لوازم تحریری مانند پاک کن، تنوع زیادی نداشتند و توسط تولیدکنندگان محدودی تولید می‌شدند. اما این روزها، انواع مدل‌های مختلف و متنوع با اشکال جذاب در بازار موجود هستند و مشتریان با توجه به سلیقه خود انواع مدل‌های فانتزی را خریداری می‌کنند. درست است که این پاک کن‌ها ظاهری بسیار جذاب دارند؛ اما در مدت کوتاهی تمام شده و باید دوباره برای خرید آن هزینه کنید. همچنین، با توجه به ظاهر فانتزی این وسایل جای بیشتری در جامدادی اشغال کرده و به همین دلیل، کیف فرد هنگام استفاده سنگین‌تر خواهد شد.

۴- بررسی کیفیت مواد اولیه تشکیل‌دهنده پاکن

کیفیت مواد اولیه تشکیل‌دهنده این وسیله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درواقع، این وسایل با دست افراد تماس مستقیم داشته و به همین دلیل، در صورت بی‌کیفیت‌بودن باعث حساسیت در پوست افراد خواهند شد. یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص بهترین پاک کن، بو کردن آن است. درواقع، با بوکردن به‌راحتی افراد می‌توانند به وجود گازهای سمی درون آن پی برده و از خرید آن اجتناب کنند. بسیاری از تولیدکنندگان برای جلوگیری از هرگونه حساسیت از پوشش‌های محافظ روی این وسیله استفاده می‌کنند.

۵- عدم ایجاد لکه

پاک کن باید بدون ایجاد لکه‌های خاکستری در سراسر کاغذ، علائم را پاک کند. وجود این علائم هدف از پاک کردن را شکست می‌دهد. دستورالعمل‌های روی برچسب محصولی که می‌خواهید بخرید را بخوانید که عبارت «بدون لک» را نشان دهد.

۶- پاک کن با ضایعات خمیری کمتر

هنگامی که از انواع مختلف پاک کن استفاده می‌کنیم؛ بعد از پاک‌کردن فتیله‌های خمیری روی سطوح مختلف به جا می‌‌مانند. این فتیله‌های خمیری باعث آلودگی محیط شده و حتی با ریختن آن‌ها روی فرش و یا سرامیک افراد مجبور به جاروکردن و طی‌کشیدن خواهند شد. بعضی از مدل‌های این لوازم تحریر هنگام پاک‌کردن، بیش از حد فتیله تولید کرده که این موضوع باعث تمام شدن سریع این وسیله خواهد شد. در نتیجه شما باید دوباره برای خرید آن هزینه کنید. به همین دلیل، پاک‌ کن‌هایی را خریداری کنید که فتیله کمتری تولید کرده و یا فتیله‌های تولید شده به آن‌ها می‌چسبند و شما به‌راحتی با دست خود می‌توانید این فتیله‌ها را جدا کنید.

۷- خوش دست بودن پاک کن

بسیار مهم است که کاربر در هنگام استفاده از این وسیله احساس راحتی کند. درواقع، این لوازم تحریر باید به گونه‌ای بوده که فرد بعد از استفاده از آن، دستش خسته نشده و انگشتانی مانند شصت و اشاره دچار درد نشوند. با توجه به این موضوع خوش دست بودن پاکن از اهمیت زیادی برخوردار است و مدل‌های ارگونومیک دارای استاندارد بوده و به همین دلیل، دست افراد بعد از استفاده از این مدل‌ها برای پاک‌کردن خسته نمی‌شود. به همین دلیل، حتماً قبل از خرید از این مورد را با دقت بررسی کنید.

۸- خرید پاک کن جعبه دار

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در هنگام استفاده از انواع مختلف این لوازم تحریر، شکستن آن از وسط است. بنابراین توصیه می‌شود که مدل‌های با جعبه را خریداری کنید که به خوبی فشارهای وارد شده روی پاک کن را مهار کرده و از شکستن آن‌ها در حین استفاده جلوگیری می‌کنند.

پاک‌کن‌های معمولی وینیل (Vinyl Erasr)

پاک‌کن‌های نرم وینیل که به عنوان پاک‌کن‌های ساخته شده با پلاستیک مصنوعی نیز شناخته می‌شوند، عمل پاک کردن را بسیار راحت و تمیز انجام می‌دهند. اغلب از این نوع پاک‌کن‌ها برای پاک کردن جزئیات و نواحی کوچک و محدود استفاده می‌کنند اما در صورتی که مجبور شدید به‌طور مداوم از آن کار بکشید و نواحی گسترده‌تری را پاک کنید، پس از هر استفاده‌ی کوچک سر آن را با مالش روی یک سطح صاف مثل فرش یا پارچه تمیز کنید. زیرا این جنس پاک‌کن، گرافیت را به خود گرفته و سیاه می‌شود و این می‌تواند به دقت و تمیزی کار آسیب وارد نماید. همچنین می‌توان از مالش سطح کامل آن بر روی کار در طراحی‌هایی مثل سیاه قلم، به منظور محو کردن بخش‌هایی از آن استفاده کرد. نکته‌ی مثبتی که در استفاده از پاک‌کن‌های جنس وینیل وجود دارد این است که، زائده‌های باقیمانده و فیتیله‌های حاصل از پاک کردن در این نوع، به راحتی کنار هم جمع شده و به یک فیتیله‌ی بلند تبدیل می‌شوند که این برای دفع راحت ضایعات بسیار مفید است. پاک‌کن‌های وینیل نرم بسیار شبیه به پاک‌کن‌های پلاستیکی هستند و در مواردی ممکن است که در اثر فشار زیاد مانند آن‌ها ساینده باشند و به کاغذ آسیب برسانند، اما چون از پلاستیک مصنوعی ساخته شده‌اند، سازندگان انواع مختلفی از آن را آزمایش کرده‌اند تا آسیب به کاغذ را به حداقل برسانند و بهترین تجربه را دراختیار کاربر قرار دهند پس از این بابت زیاد نگران نباشید. این روزها پلاستیک مصنوعی جای لاستیک طبیعی را در ساخت پاک‌کن‌ها گرفته و یک ماده‌ی محبوب برای ساخت آن‌هاست زیرا به راحتی می‌شود این متریال را برای شکل‌ها و استفاده‌های گوناگون دستکاری کرد.

در آخر، همواره خاطرتان باشد که این نوع از پاک‌کن را دور از دسترس کودکان نگه دارید زیرا تمام پاک‌کن‌های وینیل از ترکیبات شیمیایی حاوی فتالات‌ها ساخته می‌شوند. این ترکیبات گروهی از مواد عالی هستند که به انعطاف‌پذیری پلاستیک کمک می‌کنند اما در صورت بلعیده شدن، به خصوص توسط کودکان، بر سلامت آن‌ها تاثیر منفی خواهند گذاشت.

پاک‌کن‌های خمیری (Kneaded Eraser)

پاک کن خمیری شبیه خمیر است و اغلب برای ترسیم نورها در طراحی با زغال و سیاه قلم استفاده می شود. در طراحی با زغال، پاک کن خمیری قدرت پاک کنندگی خوبی دارد اما در طراحی با مداد، پاک کن خمیری قدرت پاک کنندگی کمتری دارد. پاک کن خمیری معمولا در برندهایی همچون فابرکاستل و میلان به بازار عرضه می شود.

کاربرد پاک کن خمیری در سیاه قلم

یکی از ویژگی های پاک کن خمیری نداشتن پسماند و فتیله است، در حالی که حین کار با انواع پاک کن، فتیله زیادی بر جای می ماند به طوری که زدودن آن از روی کار برای هنرمند وقت گیر می باشد. یکی از پاک کن های بدون فتیله پاک کن خمیری است که کاربرد زیادی در سیاه قلم دارد. در ادامه مطلب در مورد این موضوع توضیحات بیشتری ارائه می گردد.

جنس پاک کن خمیری

پاک کن خمیری همانطور که از نامش پیداست کاملاً خمیری و انعطاف پذیر است و به راحتی در دست به هر شکلی در می آید. ساختار این نوع پاک کن ترکیبی از آب، چسب، رنگ های مصنوعی و پلاستیک می باشد.

فرم پذیری

فرم پذیری یکی از ویژگی های پاک کن خمیری به شمار می رود. با این ویژگی شکل دهی به پاک کن به راحتی انجام می گیرد و برای هر مقدار از سطح کار می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

بدون پسماند

این نوع پاک کن بدون فتیله و پسماند است به طوری که بعد از پاک کردن خطوط، زوایدی از آن باقی نمی ماند. تفاوت پاک کن خمیری با پاک کن های معمولی این است که در سیاه قلم باید پسماند و فتیله پاک کن را کنار زد و همین حرکت باعث می شود که گرافیت نرم مداد طراحی روی کاغذ پخش شود و طراحی را از فرم مورد نظر خارج نماید.

جنس پاک کن خمیری

پاک کن خمیری همانطور که از نامش پیداست کاملاً خمیری و انعطاف پذیر است و به راحتی در دست به هر شکلی در می آید. ساختار این نوع پاک کن ترکیبی از آب، چسب، رنگ های مصنوعی و پلاستیک می باشد.

فرم پذیری

فرم پذیری یکی از ویژگی های پاک کن خمیری به شمار می رود. با این ویژگی شکل دهی به پاک کن به راحتی انجام می گیرد و برای هر مقدار از سطح کار می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید.

عایب پاک کن خمیری

پاک کن های خمیری چسبندگی زیادی دارند به همین خاطر برای استفاده در طراحی با زغال مناسب هستند. لازم به ذکر است روی سطوحی که از پاک کن خمیری استفاده نموده اید مجدداً از پودر زغال استفاده نکنید چون باعث ایجاد لک و کثیفی روی کار می شود.

پاک‌کن صابونی (Art Gum Eraser)

اصلی‌ترین ویژگی پاک‌کن صابونی اینست که ساختار خیلی نرمی دارد و به بافت کاغذ آسیب نمی‌زند. مشکل اصلی این نوع پاک‌کن اما، قدرت پاک کنندگی نسبتا پایین آن‌هاست. در فرآیند تولید این پاک‌کن از روغن ذرت استفاده می‌شود و اساسا به خاطر همین حس نرمی و چرب بودنی که می‌دهد به پاک‌کن صابونی شهرت یافته است. این کار سبب افزایش استحکام و کاهش چسبناکی لاستیک نیز می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این نوع پاک‌کن، حالت صابونی آن هنگام سایش روی کاغذ است که هیچ آسیبی به بافت کاغذ نمی‌زند و اگر چندین بار هم یک نقطه را پاک کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. عمده‌ترین مشکلی که پاک‌کن‌های صابونی دارند، همان‌طور که گفتیم، یکی قدرت کم پاک‌ کنندگی به نسبت سایر مدل‌هاست و دیگری نیز فیلیته و ضایعات زیادی که پس از پاک کردن به جای می‌گذارند.

استفاده اصلی آن پاک کردن سطوح وسیعی از کاغذ بدون کمترین آسیب به آن است. برعکس پاک‌کن‌های وینیل که گرافیت و سیاهی به سطح آن می‌چسبید در این جنس پاک‌کن، زباله و فتیله ناشی از پاک کردن تمامی گرافیت و رنگ سیاه را به خود جذب می‌کند و سطح پاک‌کن همیشه تمیز است و هیچ‌گونه پخش رنگی (مداد سیاه یا مداد رنگی) در اثر پاک کردن روی کار به جا نمی‌ماند. اگر با حجم بالای آشغال و فتیله مشکلی ندارید استفاده از آن را کاملا توصیه می‌کنیم. خصوصا برای مشق و املای بچه‌ها که معمولا پاک‌کن زیاد استفاده می‌شود و نیز هنگامی که تصمیم به پاک کردن سطح وسیعی از یک طرح یا پروژه دارید.

انواع پاک‌کن از نظر شکل ظاهری پاک‌کن‌های فانتزی (Kids Eraser)

خریدی ارزان و حال خوب‌کن برای مواقعی که احتیاج به کمی انرژی دارید، یا هدیه‌ای خاص و دلربا برای دوستی که می‌خواهید خوشحالش کنید. در هر دو مورد پاک‌کن‌های فانتزی با آن شکل و شمایل حال خوب‌کن و رنگ‌های خوشحال‌شان می‌توانند انتخابی خاص و ایده‌آل باشند. پاک‌کن‌های فانتزی در طرح‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع و دلپذیری تولید و عرضه می‌شوند تا بتوانند قلب هر خریداری را تسخیر و آن‌ها را ترغیب به داشتن‌شان کنند. حتی بزرگسالان نیز از جذابیت این پاک‌کن‌های زیبا در امان نیستند و چه بسیار افرادی که با دیدن یک پاک‌کن با طرح توت‌فرنگی و یا جوجه‌ای دلربا نسبت به خرید آن اقدام کرده‌اند. این طرح‌ها آن‌قدر گسترده و متنوع‌اند، از حیوانات، وسایل نقلیه، وسایل زندگی، غذا و … بگیرید تا اشیای مختلف که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، برخی از آن‌ها مانند پازل از چندین قسمت جدا شونده و کاملا هماهنگ باهم ساخته شده‌اند که به مهندسان جوان! اجازه می‌دهند تا با جدا کردن آن‌ها و دوباره سرهم کردنشان پی به ساختارشان برده و دست به کشف چیزهای جدیدی بزنند که خب این پروسه یکی از مهم‌ترین کمک‌ها در مسیر رشد کودکان است و باعث شکوفایی خلاقیت‌شان می‌شود. این پاک‌کن‌ها به طرز شگفت‌انگیزی کیفیت ساخت بالایی دارند و مواد تشکیل دهنده‌شان برای کودکان بی‌ضرر است اما پای کارایی که به میان می‌آید، به دلیل مواد و رنگ‌های خاصی که در ساختارشان به کار رفته همچنان می‌توانند کمی لکه بر جای بگذارند.

پاک‌کن‌های برقی یا شارژی (Electric Eraser)

محصولی برای تنبل‌ها و کسانی که حتی نمی‌خواهند زحمت عقب جلو کردن پاک‌کن را هم به خودشان بدهند! پاک‌کن‌های برقی یا شارژی اساسا برای سهولت و سرعت در انجام کار ابداع شده‌اند و اثر مداد را بلافاصله و کاملا تمیز، بدون اینکه دست شما را خسته کنند از بین می‌برند. تنها کاری که شما باید بکنید نگه داشتن پاک‌کن روی محلی است که می‌خواهید گرافیت و اثر مداد از آنجا پاک شود. سپس دکمه‌ی روشن را فشار دهید و خواهید دید که بقیه‌ی کارها را پاک‌کن برای‌تان انجام می‌دهد. آن‌ها یک ابزار فوق‌العاده برای کسانی هستند که پاک‌کن‌های معمولی را ناکارآمد می‌دانند و از میزان پاک کنندگی‌شان ناراضی‌اند.

این پاک‌کن‌های دوست داشتنی به واقع انقلابی در صنعت لوازم‌التحریر بودند و توانستند با ایده‌ای نو و جذب طرفداران بی‌شمار فروشی طوفانی را تجربه کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این پاک‌کن‌ها به طرز خیره کننده‌ای سریع و دقیق هستند. فقط با فشار یک دکمه نوک آن بیش از ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و در یک چشم به هم زدن اشتباه‌تان را از روی کاغذ محو می‌کند. شما می‌توانید با تیز کردن نوک آن با سمباده میزان دقتش را افزایش دهید و حتی پرتوهای نازک نور یا تارهای مو را در طرح‌های سیاه‌قلم با آن ایجاد کنید.

اصلی‌ترین استفاده‌ی این مدل پاک‌کن علاوه بر مصرف روزانه و عادی برای بخش‌هایی است که روشنی، درخشش و لاستر زیادی در طراحی چهره داریم. مثلا اگر سوژه‌ی طراحی در برابر نور فلاش دوربین یا نور خورشید از یک زاویه‌ی خاص قرار گرفته و بخش‌هایی از چهره یا موها و همچنین لب‌هایش در حال درخشش و براق باشد، می‌توانید برای ایجاد این افکت‌ها از این نوع پاک‌کن استفاده کنید که هم سرعت و هم دقت کارتان را به شدت بالا می‌برد. پاک‌کن‌های برقی ساختاری شبیه به مسواک برقی دارند و تقریبا همان صدا را نیز تولید می‌کنند. به همین دلیل اگر می‌خواهید از آن‌ها در کلاس‌های درس یا کتاب‌خانه‌ها استفاده کنید باید کمی دقت خرج دهید زیرا می‌تواند باعث حواس‌پرتی هم‌کلاسی‌ها و افراد داخل کتاب‌خانه شود. همچنین این پاک‌کن‌ها به دلیل قدرتی که دارند می‌توانند برخی نوشته‌های ظریف که با جوهر نوشته شده‌اند را نیز پاک کنند. به‌طور کلی باید بگوییم که این مدل از پاک‌کن به طرز شگفت‌انگیزی کاربردی و موثر است، مخصوصا که در بسته‌بندی آن انواع سری‌ها و مغزی‌های مختلف در سایزهای متفاوت و مقدار زیادی از موارد جانبی دیگر ارائه می‌شود که تمام نیازهای شما به پاک‌کن را برطرف می‌سازد. در پایان باید بگوییم که نگران تمام شدن باتری یا مغزی‌های پاک‌کن نباشید زیرا به‌طور جداگانه قابل خریداری هستند.

پاک‌کن اتودی یا فشاری (Mechanical Eraser)

این پاک‌کن‌ها دارای مغزی‌هایی هستند که بعد از اتمام مجددا قابل تهیه‌اند. همچنین برای بالا بردن دقت آن‌ها می‌توانید نوکشان را با کمک کاتر تیز کنید. پاک‌کن اتودی ساختاری شبیه به مداد اتود یا مداد نوکی دارد و با هر بار فشار بر شاسی انتهای آن مغزی از جنس پاک‌کن به اندازه‌ی مشخصی بیرون می‌آید تا قابل استفاده باشد. به این‌گونه پاک‌کن‌ها، پاک‌کن نوکی و یا پاک‌کن فشاری نیز گفته می‌شود و نام انگلیسی آن‌ها هم «Mechanical Eraser» یا «Push Button Eraser» است. البته هنگام خرید ممکن است با نام پاک‌کن مکانیکی هم روبرو شوید.

استفاده از این مدل به راحتی مداد فشاری است و میزان خروجی نوک پاک‌کن توسط دکمه انتهای بدنه پلاستیکی آن قابل تنظیم است. این مدل هم برای طراحی تارهای روشن مو و ریش و سبیل در طراحی سیاه‌قلم چهره و همچنین بخش‌هایی که می‌خواهیم روشن‌تر شود، ولی نه به اندازه‌ای که از پاک‌کن شارژی استفاده کنیم، کاملا مناسب است. البته فراموش نکنید که به این منظور باید حتما نوک آن را ابتدا تیز کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. برای تیز کردن نوک آن علاوه بر کاتر از سمباده‌ی نرم نیز می‌توان استفاده کرد. به عنوان نکته‌ی آخر، اگر از کثیف و کدر شدن سطح پاک‌کن‌های معمولی خسته شده‌اید و با آن حجم‌های بلوکی شکل جای زیادی را در جامدادی‌تان اشغال کرده‌اند، یا دوست دارید پاک‌کنی خاص با قابلیت‌های چندگانه شبیه به پاک‌کن‌های برقی داشته باشید اما بودجه‌ی محدودی دارید ما قطعا پاک‌کن فشاری را به شما پیشنهاد می‌کنیم که هم شیک و خوش‌دست است و هم کارایی بالایی دارد.

پاک‌کن مدادی یا فرچه‌ای (Pencil Eraser)

این نوع پاک‌کن همان‌طور که از اسمش پیداست ظاهری کاملا شبیه به یک مداد معمولی دارد با این تفاوت که در سر دیگرش جای پاک‌کنی که معمولا در مدادها وجود دارد فرچه‌ی کوچکی قرار گرفته که همین شاخصه آن را به پاک‌کن فرچه‌ای معروف کرده است. در بطن آن به جای مغزی گرافیتی درون مداد، یک مغزی پاک‌کن با قابلیت جذب گرافیت، ذغال و پاستل وجود دارد. قابلیت تیز شدن با تراش را دارد و در تکنیک سیاه‌‌قلم بافت‌ها به کمک آن طراحی می‌شوند. استفاده از این نوع پاک‌کن را به افرادی که پوست حساسی دارند به شدت توصیه می‌کنیم. چرا که هنگام استفاده از آن، پوست هرگز هیچ تماس مستقیمی با پاک‌کن نخواهد داشت و در نتیجه از حساسیت‌های پوستی خبری نخواهد بود.

پاک کن مدادی در طراحی سیاه‌قلم چهره، هم برای ایجاد بافت صورت و هم برای ایجاد تارهای سفید و روشن مو استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید برای مشخص کردن قسمت‌های روشن و براق در لب یا دندان و یا برای روشن‌تر کردن قسمت‌هایی که خارج از کنترل کمی تیره شده‌اند از آن استفاده کنید. پاک‌کن‌های مدادی همچنین یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای پاک‌کردن نقاط ریز و نواحی بسیار کوچک هستند.

این مدل فرچه‌ای شبیه برس در انتهای خود دارد که می‌توانید ضایعات خمیری حاصل از پاک کردن را با آن از روی سطح کاغذ جارو کنید. استفاده مهم آن زمانی است که طبق عادت ناچارید ضایعات خمیری سیاه شده (فتیله پاک‌کن) را با فوت کردن یا پشت دست از روی کاغذ کنار بزنید و ناخواسته طرح و کاغذ ارزشمند نقاشی‌تان را به آب دهان مزین می‌کنید یا موجب پخش شدن رنگ سیاه زغال روی سطح کار می‌شوید. این نوع پاک‌کن همچنین  در پاک کردن قسمت‌های حساس و فضاهای فشرده در طراحی کاربرد فراوانی دارد. جایی که نمی‌توان از پاک کن معمولی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *