نوشت افزار

معرفی انواع ماژیک هایلایت

معرفی انواع ماژیک هایلایت

قبل از هر چیز خوب است بدانید که هایلایتر یا همان ماژیک هایلایت یا به اصطلاح ماژیک علامت زن، در واقع یک نوع قلم نمدی با جوهر مبنی بر آب می باشد. این ماژیک برای علامت گذاری متن مورد استفاده قرار می گیرد. در تهیه این ماژیک از رنگ های شفاف استفاده می شود به طوری که وقتی بر روی متن کشیده می شود متن هنوز خوانایی خود را حفظ می کند و فقط برجسته تر می شوند. یکی از روش هایی که دانش‌آموزان و دانشجویان برای جدا کردن مطالب مهم از مطالب معمولی به کار می‌گیرند استفاده از ماژیک های هایلایت می باشد. این افراد با خط کشیدن بر روی مطالب مهم می توانند آن ها را برجسته تر نموده و هنگامی که نیاز به مرور مطالب درسی دارند با خواندن مطالب هایلایت شده می توانند نکات اصلی و مهم را با سرعت بیشتری در ذهن شان مرور و تکرار نمایند. بنابراین ماژیک های هایلایت را می توانیم یکی از پرطرفدار ترین لوازم تحریرهای موجود در بازار معرفی نماییم که رنگ بندی های مختلفی از آن به بازار عرضه شده است.

چه رنگهایی از ماژیک هایلایت برای چه مطالبی کاربرد دارد؟

معمولاً رنگهای زرد جزو پرکاربردترین نوع از رنگ های ماژیک هایلایت می باشند رنگ زرد به دلیل اینکه رنگ تحریک کننده ای می باشد برای مطلبی که طولانی است اثرات بسیار خوبی دارد و یادگیری آن مطلب را بالا میبرد. همچنین رنگ های سرد مثل آبی و سبز چون ایجاد آرامش می کنند برای هایلایت کردن متن های بسیار پیچیده مناسب هستند که پیچیدگی آن متن را به صورت ساده نمایش میدهند. نارنجی جزوی از رنگ‌های گرم است و باعث می شود تمرکز شما آن نکته بیشتر شود. معمولا برای نکات کوچک که خیلی هم مهم هستند و می خواهیم جلب نظر کنند می‌توانیم از رنگ های نارنجی و قرمز استفاده کنیم. ماژیک هایلایت را می توان جزو نوشت افزار های محبوب معرفی نمود که به دلیل دارا بودن رنگ های جذاب و فریبنده توانسته در بین مشتریان محبوبیت بالایی را کسب نماید. این ماژیک های هایلایت ها علاوه بر تفاوت در رنگ، در سایز نوک ماژیک نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند و برخی از آنها دارای نوک پهن تر بوده و برخی دیگر از نوک باریک تری برخوردار می باشند این ماژیک ها مخصوصاً توسط افرادی که به آزمون کنکور خود نزدیک هستند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ماژیک هایلایت نکته مهمی که در خصوص این ماژیک ها وجود دارد این است که رنگ های این ماژیک ‌ها شفاف می باشد و بدون اینکه متن زیرین خود را مبهم کنند اقدام به برجسته سازی و تفکیک آن ها از سایر مطالب خواهند نمود. این موضوع موجب همه گیری این ماژیک شده به طوری که اکنون مدل های مختلفی از آن در بازار وجود دارد. در این بخش از مقاله قصد داریم تا انواع مختلف ماژیک هایلایت موجود در بازار را برای شما معرفی نماییم:

ماژیک هایلایت مایع

برای استفاده از ماژیک هایلایت مایع اقدام به مخلوط کردن آن با آب یا مخلوط آب و گلیسیرین می نمایند و از آنجایی که برای تولید ماژیک هایلایت مایع از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده، ماژیک های فوق بی بو هستند و مناسب ترین گزینه برای استفاده توسط کودکان می باشند. از آنجایی که جوهر موجود در این ماژیک ‌ها بدون اسید می باشد، در نتیجه این ماژیک ها برای انجام کارهای هنری نظیر خوشنویسی بسیار مناسب و ایده آل هستند. جوهراین نوع ماژیک ها فوق مات و ضد آب بوده و در مدت زمان بسیار کوتاهی خشک می شود .اما خشک شدن آن ها نسبت به دیگر ماژیک های هایلایت بیشتر به طول خواهد انجامید. اشباع شدن کاغذ شما با لایه های زیاد می تواند اقدام به آسیب رساندن به کاغذ شما نماید. زمان خشک شدن ماژیک های هایلایت مایع مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد. عموما جوهر ماژیک هایلایت مایع بین ۳ تا ۳۰ ثانیه طول می‌ کشد تا خشک شود.

ماژیک هایلایت ژله‌ای

برای تولید ماژیک های هایلایت ژله ای به جای جوهر از ژله استفاده شده است. از آنجایی که این ماژیک ‌ها فاقد جوهر می باشند، در نتیجه ماژیک های فوق هیچ وقت خشک نمی شوند و این موضوع یکی از مزایای مهم ماژیک های فوق تلقی می گردد. بخش نوک ماژیک های هایلایت ژله های بسیار نرم و ژله ای مانند بوده و اندازه تقریبی آن حدوداً ۹ میلی متر می باشد. از دیگر مزایای مهم ماژیک های هایلایت ژله ای این است که لکه ای که این ماژیک ها پشت صفحات به وجود می آورند نسبت به دیگر ماژیک ها بسیار کمتر می باشد.

مداد هایلایت

مداد های هایلایتر معمولاً جهت علامت گذاری در صفحات و کتاب ‌هایی که نباید لکه بر روی آن ها ایجاد شوند مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً از مدادهای هایلایت جهت نشانه گذاری خطوط ریز استفاده می شود. از دیگر مزایای مهم مداد هایلایت می توان به کیفیت بالا و ماندگی طولانی آن ها اشاره نمود. پهنای نوک مداد های هایلایت حدود 5.5 میلی متر می باشد.

مزایای ماژیک هایلایت

افراد با استفاده از ماژیک های هایلایت می توانند اقدام به برجسته سازی متون نموده و بدین ترتیب در یادگیری مفاهیم آموزشی سریع تر عمل نمایند. علاوه بر این، این ماژیک ها از مزایای خاص و ویژه دیگری نیز برخوردار می باشند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم نمود:

صرفه جویی در زمان مطالعه مهم ترین موضوع این روزها زمان است. صرفه جویی در زمان از اهمیت زیادی برخوردار است. از اولین مزایای استفاده از ماژیک هایلایت صرفه جویی در زمان می باشد. به عنوان یک فرد محصل زمان اهمیت بسزایی دارد. زمانی که نوشته ها و متن های طولانی را علامت گذاری می کنید خوانایی آن بالاتر می باشد. با رنگی کردن هوشمندانه متن، خوانایی و سرعت خواندن مطالب را افزایش می دهید. در زمان مطالعه های بعدی سرعت خواندن محتوا افزایش یافته و در زمان مطالعه صرفه جویی می شود. این ماژیک ها را می توانید در زمان کنکور و دوره های فصلی دروس مورد استفاده قرار دهید.

ماندگاری در ذهن

با استفاده از ماژیک هایلایت شما می ‌توانید ماندگاری مطالب مختلف در ذهن خود را افزایش دهید. برای انجام این کار می توانید کلمات کلیدی خاص را با استفاده از این ماژیک هایلایت نموده و این موضوع می ‌تواند در به خاطر سپردن حجم زیادی از اطلاعات در تایم کوتاه به شما کمک نماید. بنابراین هنگامی که شما می خواهید کنفرانسی را ارائه دهید با انجام این کار می ‌توانید آمادگی خود برای انجام این کار را افزایش دهید و مطالب را به بهترین شکل ممکن ارائه کنید.تعیین کردن قسمت های مهم همان طور که می دانید کتاب ها از جملات بسیار زیادی تشکیل شده اند و یک جمله می تواند از تعداد زیادی کلمه تشکیل شود که برخی از آن ها با یکدیگر مترادف بوده در واقع نیازی به به ذهن سپردن همه آن ها وجود ندارد. شما پس از خواندن یک پاراگراف طولانی متوجه شوید که از بین پنج خط موجود در این پاراگراف تنها یک خط آن یک مطلب مهم را به شما خاطر نشان می ‌شود. بنابراین با هایلایت کردن این بخش از پاراگراف می توانید خود را از خواندن مطالب غیرضروری در آینده رها سازید و برای مرور مطالب درسی تنها بر روی اهداف مهم تمرکز نمایید. قسمت های مهم متن را نشانه گذاری کنیدزمانی که می خواهید درس های خود را مرور کنید نشانه گذاری کردن نکات مهم به شما کمک می کند تا خوانایی و کیفیت مطالعه بالاتری را تجربه کنید. حتی می توانید برای هدف گذاری بهتر مطالب، قسمت های غیر ضروری را کنار بگذارید و فقط بخش های هایلایت شده را مطالعه کنید. با این کار یک مطالعه دقیق و با کیفیت را دارید. ضمن اینکه در کوتاه ترین زمان ممکن یک مطالعه باکیفیت را تجربه می کنید. همچنین زمانی که کتاب مورد علاقه تان را می خوانید می توانید جملات زیبایی که از خواندنش سیر نمی شوید را هم علامت گذاری کنید و وقتی کتاب را باز کردید جملاتی که دوست دارید در مقابل چشم شما خودنمایی کند. به طور کلی می توان گفت استفاده از این نوع ماژیک ها یک نوع خلاصه برداری هم محسوب می شود.

ویژگی های ماژیک هایلایت خوب چیست؟ برای اینکه بتوانید یک ماژیک خوب و باکیفیت خریداری نمایید باید در هنگام خرید به این موارد دقت داشته باشید تا بتوانید از نتیجه نهایی خرید رضایت داشته باشید: قطر نوشتاری: ماژیک هایلایت دارای قطر نوشتاری متفاوتی می باشد که شما می توانید با توجه به نیازی که دارید قطر درشت یا نازک را به سلیقه خود انتخاب نمایید. نوک ماژیک هایلایتر در سه نوع تخت، گرد و تیز در دنیای لوازم تحریر موجود است. شما کاربران عزیز می توانید با توجه به سلیقه و نیازتان بهترین و مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید. رنگ ماژیک: همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم این محصولات در تنوع رنگی بالایی در بازار لوازم تحریر موجود است. رنگ های صورتی، زرد، آبی و قرمز پرطرفدارترین و در حقیقت پرکاربردترین رنگ در میان طیف رنگی ماژیک هایلایتر است. شما می توانید از چند رنگ در کنار یکدیگر استفاده نمایید تا بتوانید با نشانه گذاری محتوا بهتر بنویسید. کیفیت:

از مهم ترین مواردی که در انتخاب ماژیک هایلایت موثر است کیفیت محصول می باشد. در زمان خرید به نوع کیفیت جوهر توجه داشته باشید و ماژیکی را انتخاب کنید که جوهر آن پخش نشود. در خرید دقت کنید که ماژیک هایی که بوی الکل شدید دارند و برای شما آزار دهنده هستند را استفاده نکنید. نوع جوهر:

به طور کلی دو مدل جوهر داریم؛ جوهر مایع و جوهر ژله ای که بسیار هم متداول است. ماژیک های با جوهر مایع در صورتی که دربشان بیشتر از 3 ساعت باز باشد جوهر آن خشک می شود. در مقابل جوهر ژله ای هیچ وقت خشک نمی شود. بنابراین حتی اگر درب آن را باز بگذارید و گم کنید نگران نباشید. به یاد داشته باشید که ماژیک هایلایت با جوهر مایع در صورت تماس با پارچه سریع پاک می شود و لکه ای درست نمی کند. پس در هنگام خرید به نوع جوهر استفاده شده در ساخت نیز دقت داشته باشید.

طراحی بدنه و وزن ماژیک: برخی بر این باورند که بدنه این ماژیک‌ ها باید طراحی ارگونومیک داشته و مانع از درد انگشتان دست شوند؛ همچنین آنها معتقدند که وزن این محصول باید سبک باشد تا امکان حمل آن آسان شود. اگر می خواهید طولانی مدت از ماژیک ها استفاده نمایید پس بهتر است در هنگام خرید به وزن و نوع بدنه ماژیک هم دقت داشته باشید. استفاده نادرست از ماژیک هایلایت

تا به اینجا از مزایا و کاربرد ماژیک هایلایت آشنا شدید از ویژگی های این مدل ماژیک هم برایتان گفتیم حالا نوبت آن است که از مشکلات و ایرادات ماژیک هایلایتر بیشتر آشنا شوید. زیرا هیچ محصولی بی عیب نیست، پس باید علاوه بر مزایا به معایب کالا نیز توجه داشته باشید. برهم زدن تمرکز

وقتی شما از ماژیک هایلایت استفاده می کنید ذهن شما در هنگام مطالعه درگیر رنگی کردن مباحث است نه مطالعه! در واقع تمرکز اصلی شما بر روی هایلایت کردن و زیبا کردن کتاب درسی است. بنابراین اصلی ترین مشکلی که می توانید با ماژیک هایلایت داشته باشید همین بر هم زدن تمرکز می تواند باشد. ندانستن نکات واقعا مهم دروس

شاید شما هایلایت کردن را خیلی دوست داشته باشید و شاید هم چند ماژیک مختلف را برای هایلایت کردن کنار دست خودتان گذاشته باشید! اما باید بدانید، عادت خط کشیدن زیر نکات مهم و استفاده از ماژیک یا وسایل مشابه برای علامت گذاری و خط کشی کاملا اشتباه است! شما تا تمام فصل را نخوانید، در موقعیتی نیستید که بتوانید در مورد این که کدام نکات مهم هستند قضاوت کنید. این کار یعنی علاومت گذاری نکات مهم، یادگیری را به تعویق می اندازد. با این روش شما به جای فهمیدن مطلب، صرفا آن را رنگ آمیزی می کنید. پس اگر می خواهید از این ماژیک استفاده کنید قبل از هر چیز باید محتوای کل کتاب را مطالعه نمایید.

تغییر نقاط ضعف و منعطف نبودن این روش آیا امکان ندارد در آینده، مطلبی که الان در آن ضعف دارید و هایلایت می کنید را یاد بگیرید و تبدیل به نقطه قوت شما شود؟ آیا قرار است همیشه در این مباحث ضعف داشته باشید؟ خب معلوم است که شما پس از مرور، بسیاری از مطالبی را که هایلایت کرده اید به طور کامل یاد میگیرید. بنابراین باید از روشی استفاده کنید که منعطف و قابل تغییر باشد. شما قرار است تا مدت ها از این کتاب و نوشته استفاده نمایید، پس توجه داشته باشید کجای کتاب را علامت می زنید زیرا قابل پاک شدن نیست.

دادن وزن و اهمیت یکسان به همه مطالب خط کشی و علامت گذاری به تمام مطلب وزن و اهمیت یکسانی می بخشد و تمرکز را به هم می زند. آیا تا به حال سعی کرده اید کتابی را که با ماژیک خط کشی و رنگ آمیزی کرده اید بخوانید؟ با این کار، تمرکز شما روی برخی از قسمت های دروس است در حالیکه باید تمرکزتان روی همه آن باشد.

معرفی بهترین برند های ماژیک هایلایت ماژیک هایلایت پیکاسو: یکی دیگر از محبوبترین مارک های ماژیک هایلایت پیکاسو است. جوهر استفاده شده در این هایلایتر نسبت به نور پایدار بوده و بسیار مناسب برای علامتگذاری است. سرقلم و جوهر هایلایتر پیکاسو از با کیفیت ترین مواد ساخته شده است و تنها با مقداری فشار اثر آن به روی کاغذ منتقل می شود. جوهر ماژیک هایلایت قدرت خشک شوندگی سریعی دارد و به همین دلیل مناسب برای افراد چپ دست است.

مداد هایلایت پنتر

یکی دیگر از معروفترین برندهای ماژیک هایلایت که نیازی به تعریف و معرفی ندارد؛ ماژیک هایلایت پنتراست که در بین دانش آموزان محبوب و شناخته شده است.

پنتر همانند دیگر مجموعه ها مدل های متنوعی از هایلایتر تولید کرده است که عبارتند از ماژیک هایلایت قلمی، جامبو و پاستلی. سرقلم تمامی هایلایترها از باکیفیت ترین مواد ساخته شده است و دارای جوهری بسیار روان است که تنها با کمی فشار میتوانید به راحتی نکات مهم را برجسته نمایید.
این مجموعه دارای هایلایترهایی است که ماندگاری فوق العاده طولانی دارند و به راحتی با باز ماندن درب آن خشک نمی شوند. پنتر یکی از بهترین برندهای تولید کننده ماژیک هایلایت در ایران بشمار می رود.

ماژیک هایلایت استدلر:
توسعه تکنولوژی با سرعتی سرسام آور روز به روز درهای بیشتری را به روی ما باز می کند و در این میان هایلایترهای استدلر هم به نوعی از این تکنولوژی بهره مند شده اند. سرقلم این هایلایترها از با کیفیت ترین مواد ساخته شده است و جوهری درخشان و روان که به شما کمک می کند تا نکات مهم را علامتگذاری کنید. تنها کافی است که یکبار از این ماژیک هایلایت استفاده کنید تا متوجه تفاوت های آن با محصولات مشابه شوید. مخزن جوهر هایلایتر استدلر نسبتا بزرگ طراحی شده است؛ از این رو ماندگاری طولانی تری نیز دارند.

ماژیک هایلایت استابیلو :
استابیلو یکی از بهترین مارک ماژیک هایلایت در سراسر جهان است. استابیلو ادعایی که دارد آن است که به هیچ عنوان از کیفیت مواد ماژیک ها کم نمیگذارد. استابیلو نه تنها با طراحی کلاسیک همیشگی اش محبوب است، بلکه به دلیل جوهر ماندگار، کیفیت عالی و انتخاب گسترده ای از رنگ های زنده، در میان دانش آموزان و دانشجویان محبوبیت بالایی دارد. امروزه  استابیلو مجموعه های متنوعی از هایلایترهای خود را روانه بازار کرده است که علاوه بر رنگ‌ های درخشان و دلپذیر، کیفیت جوهر را نیز با استفاده از فناوری Anti-Dry-Out ارتقاء داده است. این فناوری تا ۴ ساعت از خشک شدن جوهرهای هایلایتر جلوگیری می کند، به خصوص اگر مانند کسانی هستید که اغلب فراموش می کنید درپوش را دوباره قرار دهید. جدای از آن، نوک هایلایتر با انعطاف پذیری خود عملکرد بهینه ای را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد عرض خطوط دوگانه تولید کنید به این معنی که هم امکان رسم خط با عرض ۵ میلیمتر را دارید و هم امکان رسم خط ۲ میلیمتر. شما میتوانید در فروشگاه اینترنتی دفتردستک انواع متنوعی از هایلایتر استابیلو مانند باس اورجینال، باس پاستلی، باس مینی، سویینگ کول و لومینیتور را در رنگ های متنوع و درخشان خریداری کنید.

ماژیک هایلایت بیک Bic:
یکی از بهترین برندهای تولید کننده انواع لوازم تحریر که نسل های زیادی با آن آشنا هستند و خاطره دارند مارک بیک است. از محصولات پرفروش بیک می توان به ماژیک هایلایت آن اشاره کرد. جدا از جوهر با ماندگاری طولانی، این هایلایترها دارای رنگ های فلورسنت فوق العاده شفاف هستند که بدون از بین بردن وضوح کلمات می توان از آنها استفاده کرد.

ماژیک هایلایت زبرا :
اگر به فکر استفاده از ماژیک هایلایت برند زبرا هستید ما به شما مدل (Midliners) را پیشنهاد میکنیم. این هایلایتر دارای دو سر با دو قطر نوشتاری نازک نویس (۱میلیمتر) و ضخیم نویس (۴ میلیمتر) است. با چنین طراحی خلاقانه ای زبرا توانسته است دو محصول مختلف را در یک محصول ارائه نماید. این هایلایتر در رنگ‌ های درخشان و پاستلی عرضه می ‌شود و کیفیت آن به گونه ای است که خوانایی و وضوح کلمات را در متن از بین نمی برد؛ حتی زمانی که چندین لایه از آن را بر روی کلمات می کشید! این ماژیک را به راحتی می توانید از دفتردستک خریداری کنید.

ماژیک هایلایت اشنایدر:
یکی دیگر از بهترین مارک ماژیک هایلایتر اشنایدر است که یکی از ویژگی های منحصر به فرد این ماژیک نسبت به سایر محصولات مشابه این است که رنگ زرد جوهر این ماژیک علامتگذار در کاغذ معمولی، کپی و فکس، حداکثر درخشندگی و پایداری را دارد و درخشش خوبی را منعکس می کند. به این خاطر است که از این مدل در دانشگاه ها یا ادارات استفاده میشود. همچنین از دیگر شعار های این ماژیک وجود مخزن پلی پروپیلن ضد تبخیر است که طول عمر هایلایتر را تا دو سال تضمین میکند. به طوری که میتواند ۱۵۰۰۰ کلمه را علامتگذاری کند!

ماژیک هایلایت فابرکاستل:
اگر به دنبال هایلایترهای با کیفیت عالی هستید، فابر کاستل یکی از قابل اعتمادترین مارک ها است. طراحی ارگونومیک و مسطح این ماژیک به شما این امکان را می دهد که به راحتی آنها را از میان لوازم تحریر خود پیدا کنید. همچنین از نظر سهولت استفاده و انعطاف پذیری محصولی بی رقیب بشمار می رود. طراحی سرقلم و کیفیت جوهر در گام اول به شما نوید استفاده از یک محصول عالی با عملکردی بینظیر را میدهد. همچنین رنگ ‌های پاستلی ظریف و ملایم برای علامت‌ گذاری به شما خوانایی استثنایی ‌تر را ارائه میدهد. با تمامی این ویژگی های ممتاز شما میتوانید از تجربه علامتگذاری مطالب مهم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *